Vinterbadning | Det kolde gys der gavner dit helbred

vinterbadningVinterbadning. Der er mange gode grunde til, at du skal begynde at vinterbade. Hvordan kommer du i gang? Og hvorfor egentlig vinterbade?

Du er sikkert havnet her, forbi du går og leger med tanken om at vinterbade.

Du har hørt, at vinderbadning er sundt. Men du ved ikke rigtig, om du skal gøre det.

Er det for koldt? Er det farligt? Bliver jeg syg?

Der er mange spørgsmål. Men tag det roligt. Der er masser af fordele ved vinterbadning. Jeg gør det i øvrigt selv. Og jeg elsker det.

Hvad sker der i kroppen, når du vinterbader?

Når du rammer det kolde vand, trækker blodkarrene i hænder, arme og ben sig sammen.

Så kører blodet ud til de indre organer i stedet, bl.a. hjertet, som begynder at slå hurtigere.

Når du kommer op af vandet, åbner alle karrene sig. Derfor får du den her varme, prikkende fornemmelse i fingre, tæer, arme, ben og ansigtshud.

Derfor gavner vinterbadning

Det kolde gys er godt for dit humør. Nogle bliver ligefrem helt ‘høje’ af det.

Det skyldes at hjernen reagerer på kulden med at frigive en masse signalstoffer og hormoner, som adrenalin, serotonin og endorfiner.

De virker:

  • smertestillende
  • afstressende
  • giver velvære
  • løfter humøret

Det kræver faktisk bare 20-30 sekunder i det kolde vand for at opnå en effekt i flere timer.

(Min rekord er 2,1 sekund. Jeg stræber efter at slå den i morgen med 0,2 sekund :o)

Immunforsvaret bliver også styrket.

En undersøgelse har vist, at hyppigheden af blandt andet forkølelse, bihulebetændelse og halsbetændelse er 40% lavere hos vinterbadere.

Vinterbadning er også godt for kropstemperaturen.

Du fryser ikke nær så meget, når du er ude i det kolde vejr.

Fiona (min bonusdatter) siger ofte:

“Martin, du skal have mere tøj på, du kan ikke gå med den tynde jakke”.
(Det er i øvrigt Frida jeg er gift med, men det er Fiona, der har konereplikkerne).

Kan jeg godt starte med vinterbadning om vinteren, eller skal jeg vente til næste efterår?

Forskerne anbefaler at starte med vinterbadning i de lune sommermåneder og fortsætte igennem efteråret/vintermånederne.

Det giver en blid opstart, og din krop vænner sig til de koldere temperaturer.

Men du kan sagtens gå i gang, selv om det allerede er hundekoldt.

Du bør dog aldrig vinterbade alene.

Har du hjerteproblemer, er det bedst at undgå vinterbadning.

Eksperter anbefaler desuden et lægetjek forud for badningen, hvis man er det mindste i tvivl om sit helbred. Brug din sunde fornuft…

Jeg håber, du samler dig mod til at prøve vinterbadning. Du bliver ikke skuffet, det lover jeg dig!

Beslut dig for at du vil prøve vinterbadning. Få en oplevelse du aldrig vil glemme.

Jeg er overrasket over, hvor glad jeg er blevet for vinterbadning.

Vil du have mere lykke på kontoen? Så skal du have masser oplevelser i livet. Læs med her hvad oplevelser gør for dit helbred.

Author: Martin Teichert

Manden bag MrMazzo. Blogger, ægtemand, far, bonusfar, hundeejer og ekspert i fiskeri med Snurrebassen. Jeg er langt fra perfekt, men giver dig alligevel gerne et godt fif med på vejen, så dit liv kan blive nemmere.

4 thoughts

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *