Når du kigger på spinnehjul, vil du støde på en masse begreber. Men hvad betyder de egentlig? Her får du en beskrivelse af nogle af de mest brugte begreber – på de indvendige og de udvendige dele på spinnehjulet.
De udvendige dele på et spinnehjul:
Et fiskehjul har i grove træk 6 udvendige dele.
Hjulfod: Det er den del der forbinder dit hjul til din fiskestang. Hjulfoden sættes fast i fiskestangens holder og spændes fast.
Linerullen: Holder styr på din line, når linen bliver spolet på spolen, når du drejer på håndtaget.
Spolen: Det er her linen er viklet rundt om. Spolen sidder fast på en spoleaksel som bevæger spolen op og ned når du spinner ind, så linen bliver ligelig fordelt på spolen.
Når du køber et fiskehjul, vil der i beskrivelsen oftest stå, hvor meget line du kan have på spolen i den bestemte tykkelse line.
Der kunne stå: Linekapacitet i nylon 0,28 mm: 150 meter
Bremsen: Når hjulet er låst med bøjlen, kan du normalt ikke trække linen ud. Men med bremsen kan du justere, at linen kan trækkes lidt ud, selvom den er låst. Dette er en fordel når ørreden bidder på, så linen ikke knækker.
Når ørreden er kørt træt, strammer du bremsen, og spinner den ind.
Du kan læse alt om indstilling af bremsen HER.
Bremsen kan sidde foran eller bag på hjulet. Hvad man foretrækker er en smagssag.
Bøjlen: Bøjlen er den, ofte sølvfarvede, tynde metalstang du slår frem og tilbage, når du kaster ud og spinner ind. Du slår den over, når du vil kaste ud, så linen frit kan køre af spolen. Når du spinner ind, skal du slå bøjlen tilbage, så den er “låst”. Du kan nu spinne din line ind. Bøjlen er forbundet til linerullen og sørger for, at din line smutter ned i rillen på linerullen.
Håndtaget: Den drejer du på, når du vil spinne din line ind. Jo hurtigere du drejer, desto hurtigere kører linen ind på spolen.
Passer du godt på dit spinnehjul – rengør og smører de enkelte dele – kan hjulet holde i mange år. Du kan læse mere om rengøring og vedligeholdelse HER.
De indvendige dele:
Gear ratio – hvad er det?
Her har vi fat i tandhjulene, som overfører kraften fra håndtaget til spoleakslen (den del hvor spolen sidder på).
I grove træk fortæller gear ratio, for ofte spolen drejer rundt, for hver gang du har drejet håndtaget en omgang.
Der kunne for eksempel stå: Gearing 5.2:1.
Det betyder, at for hver gang du drejer håndtaget 1 omgang, vil spolen dreje 5.2 omgange.
Det vil sige er tallet højt, spinner du linen hurtigere ind pr. omgang, du drejer. Er tallet lavt, bruger du flere omgange på at spinne linen ind.
En gearing omkring 5.2:1 er meget normalt.
Nogle producenter skriver også, hvor meget line man spinner ind pr. omgang. Der kunne stå:
Lineindtag pr. omdrejning: 72 cm.
Det er en smagssag, hvad man vælger. Og du vil højst sandsynligt ikke mærke forskel hvis tallet ligger omkring de 5 og afviger med et par decimaler (4.8-5.2).
Er vi oppe på gear ratio 6, som Shimano Stradic FL (Læs anmeldelse) har det, vil du kunne mærke, at det går hurtigt med at spinne ind.
Størrelsen på dit spinnehjul
Du vil typisk kunne vælge mellem størrelse 1000-5000.
De mindre hjul (1000) er til lettere agn og mindre stænger. Spolen er lidt mindre og beregnet til tynde liner og UL fiskeri (Ultra Light).
De større hjul (4000-5000) vejer lidt mere, og spolen er større og egner sig oftest til lidt tykkere line. Til for eksempel havfiskeri efter større fisk, skal du vælge et større hjul, hvor spolen kan have tykkere line på.
Vil du fiske efter havørreder ved de danske kyster, vælger de fleste størrelse 2500-3000.
Kugleleje – hvor mange skal hjulet have?
Kuglelejer sidder inde i fiskehjulet og hjælper til at hjulet spinner mere glat. Jo flere kuglelejer hjulet har desto bedre og lettere går indspinningen ofte.
De helt dyre fiskehjul fra Shimano og Daiwa kan have op til 13 kuglelejer.
De helt billige fiskehjul har typisk kun 1 kugleleje. Der er ikke noget i vejen med at vælge et hjul med 1 kugleleje. Det spinner fint, men der er selvfølgelig forskel i forhold til hjul med flere kuglelejer. Også på prisen.
De tekniske begreber fra producenten
Hver producent har deres egne begreber for at beskrive, hvilken spole, gear, bremse, hjulhus m.m. hjulet er lavet af. Det er jo dem selv, der har udviklet delene til hjulet.
For eksempel kører Daiwa med:
- MagSealed
- Tough Digigear
- Long Cast ABS Spole
Shimano bruger begreber som:
- HAGANA Gear
- HAGANA hjulhus
- Coreprotect
- Silent Drive
Jeg vil ikke komme ind på de enkelte dele fra producenten i dette indlæg. Jeg har dog lavet nogle indlæg om fiskehjul fra de to producenter, hvor jeg beskriver nogle af begreberne. Dem kan du besøge her: